כדי לחנך את צריכה להיות משכילה מאוד, חזקה מאוד, מתוחכמת מאוד. מה מורכב יותר? מה דורש יותר יציאה מעצמך יחד עם גילוי מתמיד של כוחות נפש? את מחנכת באמצעות נדיבות, זריזות, הומור. את יוצרת.
חינוך בני נוער
24 יום חמישי יול 2008
24 יום חמישי יול 2008
כדי לחנך את צריכה להיות משכילה מאוד, חזקה מאוד, מתוחכמת מאוד. מה מורכב יותר? מה דורש יותר יציאה מעצמך יחד עם גילוי מתמיד של כוחות נפש? את מחנכת באמצעות נדיבות, זריזות, הומור. את יוצרת.
הלוואי ויהיו הרבה כמוך, חיה.לפני מס' שנים הזדמנתי לבית ספר יסודי באחת הערים בחנתי את האפשרות לעבוד כמדריכה בתחומי המחשב.הזדעזעתי מהמראות שם, מההתנהלות הצעקנית של מס' מורות.מסכימה שזו עשייה חשובה מאוד, שנדרשים לה תבונה וידע רבים והמון כוחות נפש. ניכר שאת באה מאהבה. לצערי, יש שבאים ממקומות אחרים.
הי סמדר,כן, אין להכחיש, יש מורות גרועות ומורים גרועים. אבל דווקא בישראל יש מסורת חינוכית מפוארת של מורים משכילים מאוד, בעלי חזון ויוזמות חינוכיות מפוארות, אני לא יודעת למה המסורת הזאת נקטעה, אני קצת רוצה להמשיך אותה. בשביל זה צריך אפילו לוותר על הצניעות.להיות מורה זו עבודה נפלאה, שנים רבות חשבתי שזו עבודה איומה, צריך גם את זה לכתוב. רוב השנים שלי כמורה הייתי מורה לא טובה ואפילו צעקנית. אבל תמיד ייחסתי חשיבות רבה למקצוע הזה ונראה היה שתלמידים חיבבו אותי.להיות מורה נפלא, זה אחד הנושאים שאני רוצה לפתח בבלוג שלי. רוב המורים לא זוכרים שזו אפשרות עבורם, לא מאמינים שזו אפשרות. הם מרוטי תקוות. כמובן שכמעט אף מורה לא יקרא את הדברים..:)גם לעצמי אני צריכה לגלגל את האפשרות הזאת, למשש אותה, הרי כל כך הרבה פעמים אני לא נפלאה בכלל…
כנותך שובת לב סקרנית לתהליך שעברת, מה גרם למפנה בתפיסה את המקצוע. בעיניי זו מלאכה מדהימה, תקשורת עם נפשותפעורות, כך חשה. משהו בערוץ הזה של העברת הידערגיש כל כך. עולה בי דימוי של גוזלים פעורי מקור..וההיבטים הנוספים, מקומות הנפש של התלמידים,זיהוי קשיים, מצוקות, העידוד, התמיכה לה הם נזקקים..כל כך הרבה נתינה במקצוע הזה, מרגשת בחירתך להעמיק בו.
תמיד רציתי לעשות בערך מה שכתבת, לענות על צרכים נפשיים באמצעות חינוך. את הכלים ללמד קניתי במשך שנים רבות של הוראה ולמידה שלי, הייתי צריכה להתגבר על כל הנתונים להיות מורה לא טובה – אגו מפותח ורגישות רבה (טובה כדי לראות תלמידים, גרועה כדי לא להיות עסוקה בפגיעות שנפגעת מתלמידים), שאפתנות, אמביוולנטיות, רצון עצום להיות נאהבת, חרדה מקהל. כשהתגברתי על הקושי האחרון, הקשיים האחרונים הפכו בהדרגה ליתרונות. ותלמידים שהייתי עבורם מורה טובה הרגישו בטחון להיעזר בי גם באופנים אחרים, כמבוגרת שיכולה לייעץ או להסביר. זה קורה הרבה פחות מכפי שרציתי שזה יקרה כשבחרתי להיות מורה. אני חושבת היום שלייצר עבור תלמידים סביבה נעימה שלומדים בה, שיעור, זה די שאפתני ועונה על צרכים רגשיים / נפשיים עצומים. אני יכולה לזהות תלמידה רעבה לאהבה או תלמיד מוזנח. אני לא יכולה לפתור להם את הבעיות. אבל אני יכולה לתת להם שעה או חמש בשבוע של הכרה ביכולות שלהם, של תחושת עניין, של עצמאות ותחושה שהם מתפתחים ומתעצמים, של מפלט מהמציאות הלא – טובה של גיל ההתבגרות, אם הם זקוקים לכך, ובכל מקרה, שעות טובות. ואני יכולה להיות מבוגר לא מאיים.תודה, רציתי כל כך לכתוב על חינוך ולא התפניתי. תודה שדובבת אותי. כמובן שיש כל כך הרבה לספר. הכל כאילו כל כך טריוויאלי ובכל זאת מתחשק לכתוב על זה.איזו תלמידה היית?
להיות מבוגר לא מאיים זה הרבה מאוד. לתמוך ולהכיר בכישורים וכשרונות זה הרבה וחשוב מאוד. בדבריי משכתי לקצוות, ליכולת לזהות מצוקה וסכנה לגוף, לנפש. אני נחשבתי לתלמידה מצויינת. לא שקדתי, הייתי ביישנית מאוד ולא השתתפתי בדיונים בכיתה, אבל ציוניי במבחנים היו מעולים.לא ננגעתי לרעה על ידי הילדים על אף מופנמותי, המורים אהבו אותי, והייתי זמרת בית הספר. אבל בכיתה ז' התחלתי לשוטט, ונעדרתי מהלימודים, וכך גם רוב כיתה ח'. את הבגרויות השלמתי בשנה בגיל 34, במסגרת מסויימת. לצערי לא היתה הרגישות לזהות את הבית הפתולוגי ממנו באתי. לשמחתי לא ויתרתי, והנה אניבשלהי שנות הארבעים שלי, יוצרת:) לאחר שבועיים בבלוגלי, קצתי בבדידות, והיום אני בבננות. קהילה רצינית וטובה.מכירה? שקלת לפתוח בלוג בקהילה זו או אחרת?
חיה,אני משתוקקת להיות מורה מצוינת, כזו שנותנת הרגשה לתלמידים שאכפת לי מהם באמת. כזו שיודעת ללמד מעניין ויודעת ליצור הרגשה טובה ורגועה בכיתה, כשהגבולות מאוד ברורים וכולם מסכימים להם. אני מקווה ללמוד ממך בעניין הזה.ורד